Autoconsum fotovoltaic

Les bases de la Transició Energètica a Catalunya aprovades pel Govern al gener de 2017 dissenyen el camí cap a un nou model energètic 100% renovable al 2050 i on els ciutadans tenen un paper central.

La CE va presentar el novembre de 2016 l’estratègia “Energia Neta per a tots els Europeus” identificant els 3 pilars: apoderament del ciutadà, energies renovables i eficiència energètica, alhora defineix com a política imprescindible que el ciutadà pugui generar la seva pròpia energia, emmagatzemar-la i compartir o vendre-la al sistema elèctric; evidencia la necessitat d’avançar cap a la democratització de l’energia.

Crec que ara ha arribat el moment de que Som Energia compleixi la funció per la qual va ser creada, que és que cada soci es pugui autoproduir l'energia que consumeix a la seva llar. Està molt bé invertir en grans projectes que ajuden, en part, assolir aquest objectiu, però molts de nosaltres tenim espai a casa per posar plaques, se que Som Energia ja està apostant per aquesta alternativa al Vallés, però es necessari oferir un servei a tot el col·lectiu de socis, un servei energètic on Som Energia hauria de pagar la instal·lació i el soci poder retornar amb la factura mensual i segons contracte la quantitat acordada segons inverció realitzada, temps d'amortització, estalvi..., a part de sumar-se, sempre que sigui possible, a totes les posibles iniciatives que surgeixin arreu del territori.

• Joan Oriola

Por Joan Oriola

Bona idea Jordi, crec que caldria explorar aquesta possibilitat.
      Jo tinc també podria fer-ho.
      No sé si aquest assumpte s'ha tractat en algun dels grups de treball de la reunió dels GL que es va fer fa poc.

• Elias Casals

Por Elias Casals

On hi ha més informació Jordi sobre "aquesta alternativa al Vallés" que comentes...???

• Marc Roselló Casas

Por Marc Roselló Casas

Bones,

Amb els grups locals del Vallès s'està fent la primera compra col·lectiva que ens ha de permetre tenir un model per poder extendre-ho a la resta de llocs on hi hagi persones interessades en organitzar-ne.

No trigarem massa a poder explicar més detalls a tots els socis i sòcies perquè serà durant aquest mes d'abril i maig que s'escollirà l'empresa que haurà de fer les instal·lacions "claus en mà" als socis de la zona del Vallès que s'hi apuntin (ara un màxim de 100) i que obrirem el procés d'inscripció.

Ja serà un bon punt de partida per avançar en aquesta línia.

Veig difícil però que ara es vinculi amb la factura, com comenta en Jordi, perquè afecta i complica el sistema de generació de factures d'electricitat. Sistema que no és fàcil de modificar ara mateix.

Ni tampoc el fet de ser finançadors de particulars des de la cooperativa. El que intentarem és obtenir un preu molt més assequible i una bona proposta de producte i servei, per així superar una de les barreres principals.

Salut i seguim en contacte!!

• Elias Casals

Por Elias Casals

I el tipus de situació ha de ser el de casa unifamiliar com el cas d'ECOOO o també obert a instal·lacions en comunitats de veins?

• Jordi Punset

Por Jordi Punset

Molt bé Marc, se que a Som Energia les coses no van tant rapides com un voldria, per aquest motiu he decidit fer una aportació per debatre a l'assemblea general sobre aquest tema i quina és la meva proposta per tirar endavant projectes més o menys similars al del Vallés. abans de res crec que s'ha d'explicar bé a la gent com s'ha d'enfocar l'autoconsum.

CANVI DE COSTUMS

Establir la majoria de consums energètics a consums diürns, per aprofitar al màxim la producció. (domòtica)

TARIFA NOCTURNA

Seria genial que Som Energia oferís als socis que invertissin en autoconsum mentre no es pugui aplicar el Balanç Net, i la producció es mantingui desconnectada de la xarxa, una tarifa de Discriminació Horària especial, no la que s'aplica actualment Estiu: Punta de 13h a 23h i Vall de 23h a 13h
              Hivern: Punta de 12h a 22h i Vall de 22h a 12h;  sinó Estiu: Punta de 07h a 21h i Vall de 21h a 07h i Hivern: Punta de 08h a 17h i Vall de 17h a 08h. Per tal de poder aprofitar el màxim l'energia auto-produïda.

I per tal de fomentar aquesta auto-producció Seria genial que Som Energia oferís uns preus iguals o inclús inferiors als que s'ofereixen amb Generation kWh que és una opció per impulsar projectes de generació elèctrica renovable, i oferir una alternativa col·lectiva per superar la retirada de incentius als projectes renovables i a les barreres a l’auto-producció individual.

EL FUTUR: BALANÇ NET

Sens cap mena de dubte, el futur imminent és el balanç net.

Segons aquest sistema podrem injectar tota l'energia sobrant de la nostra auto-producció a la xarxa, sense cost, i hi haurà un retorn d'aquesta energia durant la nit, sense cap cost!

També s'injectarà molta més energia durant l'estiu que la que consumirem, que se'ns retornarà durant l'hivern. Al final de l'any a la majoria d'auto-productors i auto-consumidors el cost de l'energia serà zero, si realment hem injectat la mateixa o més quantitat de l'energia que hem consumit.

Aquest fet produirà uns beneficis a Som Energia molt superiors als actuals, ja que els seus socis li "regalaran" una part de l'energia produïda sempre i quan es fomenti l'estalvi energètic i es dimensionin correctament les instal·lacions. Aquests beneficis s'hauran de gestionar entre tots, qui sap si podrem comprar xarxes de distribució o crear-les a nivell local per beneficiar col·lectius veïnals...

CONCLUSIONS

Hem de tenir clar que com a socis de Som Energia, com a col·lectiu de persones tenim molta més força que de forma individual, tenim les polítiques de la UE a favor i un país ric amb recursos energètics renovables. Ara tenim la oportunitat, amb el suport de Som Energia (el suport de tots), de iniciar una campanya de compres col·lectives i realitzar instal·lacions d'autoconsum sense perill  ja que amb un Smart Energy Meter, el sistema (i tu també) sap en cada moment l'energia que consumeix la teva llar. Això serveix principalment per què l'inversor adapti la producció d'energia al teu consum a temps real, mentre hi ha producció per part de les plaques fotovoltaiques i així no crear mai un excés de producció, evitant el retorn de energia a la xarxa elèctrica (injecció zero - necessari per no pagar el 'Impost del Sol').

En el moment que la legislació canvi i entri en vigor el Balanç Net només haurem de instal·lar un contador bidireccional abans d'endollar-nos a la xarxa.

Podeu donar suport aquesta proposta a : https://participa.somenergia.coop/processes/SomAG2018/f/11/?locale=ca&utm_source=Soci%2Fa+de+Som+Energia&utm_campaign=263677f6f9-SomEnergia_maniNuclear_2017CAT&utm_medium=email&utm_term=0_0e45a3390b-263677f6f9-311343141

• andreu@calabia.com

Por andreu@calabia.com

Es un futuro lejano el del balance neto. Yo hace años que me desanime y empece con algo que solo dependa de mi mismo. Tengo montado un equipo con respaldo de red de 3Kwh de potencia de inversor con 1,5 kw de potencia de generacion solar y 7,5 kwh de acumulacion con baterias de litio.Puedo decirte que estoy practicame desconectado de la compañia y solamente cuando se encadenan dos dias nublados y con pocas horas de sol me conecto a la red. El camino del futuro es complementar la generacion con la acumulacion. He conseguido las baterias directamente desde China y puedo decirte que los precios estan bajando cada dia.Estoy pensando en ampliar la potencia de generacion y acumulacion para incluir la calefaccion de la casa que es lo unico que tengo con gas. Ya empieza a ser economicamente aceptable la acumulacion de energia en horas nocturnas para consumo en horas punta de precio.

Comissió d'Autoconsum

Espai de treball de la comissió d'autoconsum